Що таке гравел байк і чим він відрізняється від шосейного або циклокросера

Ось ви все лаєте маркетинг, а іноді завдяки йому народжуються класні речі. По суті, весь велосипедний ринок зведений до трьох категорій: 1) гірські байки, 2) шосейні Вели і 3) щось між ними (вузькі ніші типу турингів або ширпотреб типу сітібайки по 150 євро не беремо до уваги).

 Так ось, щоб продавати, маркетологам постійно доводиться шукати частки ринку на стику категорій, робити щось універсальне, що поєднує в собі сильні сторони різних видів велосипедів. Таким чином з'явився бастард від MTB і дорожнього вела - так званий гібрид.

Свого часу цей тип велосипеда мав сенс і був прийнятий велосипедною громадськістю на «ура». Більш того, маркетологи уловили сигнал про попит на великі колеса і через деякий час ми отримали найнери - значний крок у розвитку гірського велосипеда.

Напевно, якби маркетинг не існував, то ми до сих пір їздили б на пенні фартинг (ну або на «Україні»). Так що нехай краще маркетологи працюють, час від часу викочуючи на ринок щось цікаве. Людям подобається шукати свій велосипед, який підходить саме до їх умов катання.

В даний час новий тренд на ринку шосейних велосипедів - Гравел байк (gravel bike - велосипед для гравійних доріг). Так як тренд висхідний, маркетологи поки ще не до кінця прийшли до єдиного стандарту і навіть назвою, в деяких випадках новий тип велосипеда називається adventure bike, endurance bike, performance road bike.

Допитливі форумні любителі посперечатися зараз почнуть доводити, що кожне перераховане  є окремим типом велосипеда, але це неправда - поки що кожен виробник тягне ковдру на себе і називає ще не сформований тип різними назвами. Судячи з усього, назва Гравел байк приживеться і стане загальноприйнятою. Так як багато велолюбителів розглядають себе як потенційних власників цього поки ще примарного типу велосипеда, то в цій статті ми уважно вивчимо дане питання і розповімо, що таке Гравел байк.

Гравел байк - навіщо і для кого

Людина, навчена досвідом, один раз  глянувши на те, що називають Гравел байк, запитає: «Ну і що за шум навколо звичайного циклокросера? Маркетинг такий маркетинг ». І буде, в загалі-то правий: трохи вловивши попит, багато виробників просто додали до назви своїх моделей циклокросерів слово Gravel, по суті нічого не помінявши в концепції. Так що ж таке - Гравел байк? На даний момент це маркетингове поняття, що намагається задовольнити  попит на шосейний велосипед:

  • З кермом баран
  • З більш довгою колісною базою
  • З шинами в стандарті 35мм і більше
  • Із зазорами рами і вилки, що дозволяють поставити шини ще більшого розміру
  • З геометрією між MTB і шосером
  • З дисковими гальмами

Концепція Гравел байка - комфортний дорожній велосипед з кермом «баран», з дутими колесами, що дозволяє катати в розслабленій посадці довгий час, при цьому мати можливість з'їхати на бездоріжжя. Циклокросер не зовсім відповідає цім вимогам. Якщо ви хоч раз каталися на циклокросері, то розумієте про що йде мова - по суті, це такий же спортивний байк, як класичний шосейний велосипед.

Гравел же - це скоріше суміш дорожника, туринга, сітібайка і навіть гібрида, тобто універсальна машина, яка втрачає як в швидкості, так і в керованості, але виграє в комфорті. При цьому, він все одно досить легкий (в середньому моделі середнього рівня важать 10 кг), щоб почуватися швидким і маневреним на дорозі. Гравел - це такий кросовер, якщо користуватися автомобільною термінологією, його основна стихія - шосе, але при потребі він може запалити і на ґрунтовках.

Як бачите, характеристика Гравел досить розпливчаста, тому поки що виробники велосипедів по різному розуміють новий тренд. Хтось, як вже було сказано, просто перемаркував звичайні циклокросери в Гравел, хтось ставить на туринг дискові гальма і називає це adventure bike.

Чому не гібрид

Знову-таки досвідчена людина запитає: «Ну ок, потрібен вам велосипед для довгих комфортних поїздок по асфальту з можливістю бездоріжжя. Є ж гібриди - вони якраз і придумані для такого використання ». Але багатьох в гібридах не влаштовують дві речі: пряме кермо і велика вага. Покатавши неабияк на цьому типі, можна прийти до висновку, що він поєднує не сильні сторони MTB і дорожнього велосипеда, а навпаки - слабкі. На шосе він не дуже швидкий через велику вагу і майже вертикальної посадки, а на бездоріжжі зливається гірському байку через вузькі шини і високому центру тяжіння.

 

Гравел же навпаки, бере сильні риси від своїх предків: на асфальті це майже шосейник: посадка хоч і не така низька, як на класичному шоссері, але і аж ніяк не вертикальна. На бездоріжжі через ширину шин (вважається, що справжній Гравел байк повинен бути оснащений широкою м'якою гумою без яскраво вираженого протектора) він буде цілком конкурентоспроможний всюди, за винятком рідкого бруду.

Порада маркетологам, як зробити хороший Гравел байк

Отже, рецепт гарного Гравел байка:

  • Рама. Беремо легку раму від циклокросера, допрацьовуємо, щоб вміщувалася ширша покришка, повнорозмірні крила і ще залишався достатній грязьовий зазор. ETT рами повинна бути трохи коротше, щоб посадка стала більш вертикальною, а кути рульової труби менш гострими, для більш комфортного і плавного рулювання. Задній трикутник робимо довше, набагато довше, щоб колісна база розширилася майже до значення, прийнятого у турингов. Обов'язково додаємо різьбові отвори для кріплення крил і багажників.
  • Трансмісія. По всій видимості, тенденція «одна зірка спереду» приживеться на Гравел байці, тому доречною буде трансмісія з касетою на 11 швидкостей з великими «нижніми» зірками, щось типу 11-42.
  • Кермо. Так як Гравел призначається для шосейних і гравійних доріг, а не для міста, то має сенс ставити широкий «баран» - на далеких перегонах таке кермо дозволяє змінити максимальну кількість положень рук.
  • Гальма. Диски, без варіантів. Взагалі, історія з Гравел байками частково почалася з дискових гальм, наприклад, маркетологи Specialized одними з перших поставили диски на свої циклокросери не гоночних моделей і назвали це gravel advetnure bike

  • Шини. Тут не стільки важливо, які покришки встановлені в стоці, скільки можливість поставити розмір аж до 40мм, причому щоб ще залишилися грязьові зазори. По дефолту має стояти щось із не надто агресивним протектором, але досить широке. Сенс в тому, що це Гравел байк - велосипед для гравійних доріг, не для бруду. На гравійках потрібна широка і м'яка гума. Ця ж гума буде добре котити і по асфальту.

Гравел байк в ролі туринга

Гравел міг би непогано виступити в ролі відмінного туринга. Більш того, однією з центральних ідей даної концепції і є можливість багатоденних велопоходів. Класичні туринги дратують надто надійною конструкцією, яка веде до збільшення ваги велосипеда. Так, надійність вкрай важлива в кругосвітніх подорожах, коли потрібно їхати тисячі кілометрів практично без обслуговування, причому з вантажем в кілька десятків кілограм.

Покликання Гравел - звичайні велопоходи на умовні кілька тижнів, по цілком цивілізованим місцям, при цьому, велосипед досить міцний, щоб везти 10-15 кг вантажу на стандартному багажнику. В цілому, такий підхід дозволяє рухатися не в класичному туристичному стилі, коли швидкість не має жодного значення, а долати простір, підтримуючи досить високу швидкість.

Один з найбільш вражаючих Гравел з туринговим ухилом проводиться під брендом PlanetX. Титанова рама ручної роботи, під назвою Tempest - це якраз те, що можна назвати ідеальною базою для Гравел байка.

Є всі необхідні отвори для кріплення багажника і крил, геометрія якраз те, що треба на дальніх дистанціях. Титан - чудовий матеріал для туризму і простого міського катання через здатність поглинати дрібні вібрації, до того ж він практично не дряпається. Шкода тільки, що ціна 1200 фунтів за фреймсет (рама + вилка) без урахування доставки поки що ставить під сумнів перспективу володіння даними велосипедом.

споживчі метання

Який Гравел вибрати

Поки що складно дати рекомендації по моделям, тому що виробники ще не визначилися з тим, що вважати Гравел. Одні випускають байки з заточкою під шосе, лише трішки залишивши для грунту, як наприклад Specialized Diverge.

Або ж протилежність - Salsa DEADWOOD 29+, що важко піддається класифікації Гравел турінг байк, заточений під бездоріжжя.

А ось GT Grade Adventure, начебто Гравел, але по геометрії і грязьовим зазорам практично - циклокросер.

Зараз в модельному ряду основних виробників першого і другого ешелону обов'язково знайдеться велосипед, так чи інакше підходить під класифікацію Гравел, тому просто зіставляйте характеристики і вибирайте те, що вам потрібно. Маркетинг він такий маркетинг - дає нам вибір, що б там не говорили. Хоча, часто його ж і забирає .