Гірські велосипедні трансмісії: все, що вам потрібно знати

Shimano і SRAM - повна ієрархія

Компоненти трансмісії включають в себе:

  • Шифтери
  • Шатуни
  • Передній та задній перемикачі передач
  • Ланцюг
  • Касета

 Шатуни.

 crankset-xt

Шатуни для гірських велосипедів можна поділити на три категорії за кількістю зірок.

Класичні шатуни для гірських велосипедів. Як випливає з назви, вони складаються  з трьох зірок, найчастіше 42-х або 44-зубів.

Середня зірка зазвичай має 32 або 34 зуба, а найменша - всередині системи – 22 або 24 зуба.

Ця система пропонує найбільший асортимент передач, але є значна надмірність у співвідношенні передач.

Незважаючи, на те що Shimano виготовляє якісні шатуни з трьома зірками, але їх уже не зустрінеш на сучасних висококласних гірських велосипедах.  Багато виробників перестають їх встановлювати і на велосипедах початкового рівня.

Шатуни з двома зірками подолали шатуни з трьома як найпопулярніші на гірських велосипедах, коли SRAM і Shimano представили 10-зіркову трансмісію.

Вони використовують менші внутрішні зірки (від 22 до 28 зубів), а великі зовнішні як правило, добре підходять для швидкісної їзди (від 34 до 36 зубів). Шатуни на дві зірки зустрічаються на велосипедах як початкового рівня так і моделях високого класу.

Шатун на одну зірку.

Найбільш значущою тенденцією у використанні гірських велосипедів протягом останніх п'яти років було рух до широкосмугових трансмісій з однією зіркою.

Зазвичай називається "1x", така схема була популярною на гірських велосипедах під час змагань змаганнях протягом багатьох років, коли велика кількість передач не потрібна.

Після запуску SRAM на XX1 і впровадження трансмісії 1x11 і 1x12 однозіркові  шатуни стають нормою на гірських велосипедах високого та середнього рівня.

Розміри зірок коливаються в широкому діапазоні залежно від призначення, від 38-зубів для крос-кантрі гонщиків до 28- і навіть 26-зубів. З 1x трансмісією поставляються з 32- або 30-зубів.

 sram-1x

Відмовившись від переднього перемикача передач, трансмісія на одну зірку є менш складною, та більш легкою ніж інші системи. Багато новачків все частіше обирають 1-Х систему.

Каретка

 bottom-brackets

На даному фото зображені каретки прес-фіт та холовтеч.

Вони встановлюються в кареточний вузол рами.

Касета

Касети виготовляються у широкому діапазоні розмірів та швидкостей. Як і шатуни, вибір касети часто визначається стилем і умовами їзди на велосипеді.

Касет гірських велосипедів можна знайти в версіях від 7 до 12 швидкостей. Їх як правило класифікують за розмірами зубів самої маленької і самої великої зірки, наприклад 11-32 т або 10-50 т.         

 shimano-and-sram-cassettes

Окрім велосипедів, які часто використовують касети з вузьким діапазоном зірок, більшість гірських велосипедів віддають перевагу касеті з широким колом передач, що полегшує підйом. Найбільш часто зустрічаються діапазони на велосипедах з подвійними або потрійними системами, і складають від 11 до 34- або 36-зубів.

Однозіркові трансмісії мають набагато ширший діапазон, з SRAM X1 і X01 Eagle 12-ступінчастою трансмісією.

Ланцюги

Бренд трансмісії, та кількість передач визначають тип ланцюга, який вам потрібен. Загалом, коли кількість швидкостей збільшується, відстань між зубами стискається, і тому ланцюг стає вужчим.

Через це ви повинні застосовувати ланцюг, розроблений спеціально для вашої касети, не використовуйте 9-ти швидкісний ланцюг на 10-ти швидкісній трансмісії або 11-ти швидкісний ланцюг на 12-ти швидкісній трансмісії.

 chains

Більш дорогі ланцюги часто мають гладкіші, міцніші та корозійно-стійкі покриття, що заощаджує вагу з порожнистими ланками та штифтами.

Перемикачі передач

Перемикачі передач - це компоненти, які рухають ланцюг між зірками на касеті та передніми зірками на шатунах. Кожен бренд пропонує свій власний дизайн, але принцип дії, як правило, однаковий.

 front-ders

При натисканні, перемикач тягне або попускає трос, завдяки чому перемикається ланцюг на іншу швидкість.

 rear-ders

Трос вже не є єдиний спосіб керувати перемикачами. Shimano тепер пропонує електронні приводні перемикачі на XTR Di2, а також XT Di2. Обидві ці групи використовують дроти для надсилання електронних сигналів від монеток до перемикачів передач.

Мaнетки

Як було зазначено раніше, важіль перемикання передач використовується для керування швидкостями велосипеда. Shimano та SRAM використовують різні конструкції, і хоча вони всі мають одне завдання, у кожного з них є особливий спосіб це зробити.

 schifters

В той час як механічно різні, SRAM, так і Shimano пропонують "тригерні перемикачі". Ця назва трохи вводить в оману, тому що обидві компанії вдосконалили ергономіку важеля, щоб перемістити обидва важеля великим пальцем, а не спиратися на індикатор гонщика або "тригер".

Перевага такого підходу полягає в тому, що він дозволяє рухатись велосипедисту, а також тримати вказівні пальці на гальмівних ручках.

SRAM пропонує дві системи Trigger і Grip Shift. Тригерна система є більш поширеним явищем. Функція рукоятки Shift, як дросельна заслінка, обертається назад і вперед, для перемикання. Ця система втратила популярність в останні роки, але все ще зберігає лояльність у перегонах, оскільки система дуже легка і дозволяє гонщикам швидко перемикати швидкості.

Електронні перемикачи Di2 Shimano непотребують механічних інструментів для налагодження та ремонту, оскільки технічно вони є електронними манетками, а не механічними. Це означає, що Di2 можна налаштувати та запрограмувати, щоб поводитися так, як це неможливо за допомогою звичайних перемикачів.

Відмінним прикладом є технологія Shimano Synchroshift, яка дозволяє велосипедистам використовувати одну манетку для керування передніми та задніми перемикачами. Комп'ютер системи переходить у оптимальну ланцюгову лінія на касета, щоб зберегти каденс вершника стабільним.

Подібно більшості компонентів, часто групи різняться за ціною. І так яку користь приносять компоненти дорожчоЇ ціновоЇ категоріЇ?

Вага

Знаменитий Кіт Бонтрагер казав про велосипедні компоненти: "Сильний, легкий, дешевий, вибирайте два".

Легкий велосипед завжди буде прискорюватися, підніматися і гальмувати краще, ніж важкий. Але легший велосипед потребуе більших фінансових затрат.

Наприклад, різниця між двома основними точками Shimano, XT та XTR, становить близько 230 г, тоді як різниця між флагманським SRAM  XX1 Eagle і іншого рівня X01 Eagle трансмісії - ближче до 46 г.

Виробники для полегшення ваги обирають більш складні, та легкі технології алюмінію, титану або вуглецевого волокна.

Міцність

Якщо ви витрачаєте більше грошей на комплектуючі до гірських велосипедів то очікуєте, що вони будуть більш міцними, легкими та швидшими в роботі ніж їхній дешевий аналог.

Більш дорогі технічні компоненти будуються з більш дорогих матеріалів, з більшою точністю та вишуканістю. Що забезпечує більшу довговічність. Це є очевидним у перемикачах та монетках, де дешеві варіанти будуть працювати повільніше, та швидше зношуватись.

Проте компоненти, такі як касети та ланцюги, часто виготовляються навпаки з більш важчих але більш міцніших матеріалів. Тоді як більш дорогі версії виготовляються з легших, але м'яких, алюмінієвих та титанових сплавів.

Продуктивність

Окрім переваг зменьшеної ваги, дорожчі групи МТБ знаходять інші способи підвищення продуктивності.

Найбільш примітним є те, що більш дорогі варіанти забезпечують плавне, більш точне та чітке переміщення між шестернями.

Це дає можливість зменшити зусилля на важіль, що очевидним після того, як ви провели кілька годин на велосипеді. Це область, де електронні прилади збираються встановити новий стандарт максимальної точності і швидкості при простому натисканні кнопки.

Іншим прикладом продуктивності є збільшена жорсткість шатунів, що забезпечують чіткіші зрушення та більш ефективну передачу потужності від педалей до заднього колеса. Це досягається за допомогою більш складних конструкцій та матеріалів, які збільшують міцність і жорсткість без додавання ваги.

Додаткові можливості.

Наприклад задні перемикачі, оснащуються такими технологіями як Shadow Plus від Shimano або Type-2 від SRAM, які пропонуються на середньомк рівні продукці цих компаній.

Ці технології утримують ланцюг натягнутий, що покращує переміщення по нерівній місцевості, зберігаючи привід менш спокійним і зменшуючи ймовірність викидання ланцюга.

 sram_shimano

Обидва  задніх перемикача Shimano та SRAM, які значно зменшують шум ланцюга і ризик випадання через нерівну місцевість.

Функції орієнтовані на дисципліни.

Маючи гірський велосипед, який включає в себе безліч окремих дисциплін, не слід дивуватися – те, що ідеально підходить для сходження на круті пагорби на крос-кантри, не може бути ідеальним для спускання зі схилів в даун-хілі.

Нижче ми розглянемо окремі ієрархії брендів.

Гірський велосипедні групсети від "Shimano"

Японський виробник Shimano пропонує найширший вибір для гірських велосипедів.

Tourney

/tourney-tz 

Лінійка перемикачів Shimano починаеться з Tourney, які встановлюють  на велосипеди початкоквого рівня.

Tourney доступний у 6-, 7- і 8-ступінчастому системах у поєднанні з потрійними системами шатунів.

Altus M2000

 shimano-altus-m2000

 Альтус, це група, яку ви, напевно, знайдете на гірських велосипедах початкового рівня.

Остання версія Altus пропонує 9-швидкісну касету з потрійною системою шатунів з 40/30 / 22t зірками.

Задній перемикач Altus не використовує технологію зчеплення Shimano Shadow Plus для стабільності ланцюга, але використовує дизайн Shadow, який називається нижнім профілем, щоб зменшити ймовірність ушкодження від перешкод на дорозі.

Acera M3000

 acera-m3000

 

Наступна Acera. Ця група починає застосовувати корозійно-стійкі матеріали, такі як нержавіюча сталь, на певні компоненти.

Це 9-швидкісна група, яка може використовуватися з 40/30/22 потрійною системою, або 36/22 подвійною системою. Та пропонує ширший діапазон касет 11-36.

Alivio M4000

 Alivio-M4000

Shimano Alivio знаходиться над Acera. Як і Acera, це 9-ступінчаста група доступна з потрійною або подвійною системою шатунів.

Це перша гірська група Shimano, яка використовує двошаровий коліноциліндр з зовнішнім нижнім кронштейном для збільшення жорсткості - Acera використовує нижню дужку Octalink, тоді як Altus і Tourney кріпляться на квадратні конічні нижні кронштейни.

Deore M6000

 shimano-deore-m6000

 Компоненти Deore вважаються компонентами першої групи професійних велосипедів. Це 10-швидкісна група, яка включає багато технологій, виявлених на 11-ти швидкісних групах високого класу Shimano. 10-ступінчаста касета пропонується в широкому діапазоні 11-42т версіях.

Системи Deore можуть бути подвійними і потрійними. Є першою групою, яка використовує задній перемикач, оснащений системою Shimano Shadow Plus.

SLX M7000

 shimano-slx-M7000

SLX - це дуже важлива група в ієрархії Shimano. Це перша група, що поділяє таку ж кількість швидкостей, як XT і XTR, у більш бюджетному сигменті. Взагалі кажучи, SLX пропонує ті ж функції, що XT і  XTR, але з більшою вагою і меньшою якістю перемикання.

Особливості SLX включають 11-швидкісну касету з 11-40 і 11-42-ти зубами для використання з подвійною системою SLX. А також першою групою Shimano, яка пропонує 1x трансмісію з касетою 11-46 т.

SLX-система не мае потрійної ситеми взагалі!

ZEE M640

Shimano-ZEE M640 

Перша з екстремальних велосипедних груп.

ZEE доступна лише з 1x системою, та призначаеться для Down-hiill та Free-ride дисциплін. Має більшу вагу ніж SLX, в той же час являється і більш міцною системою.

На відміну від SLX, Zee - це 10-швидкісна система.

Saint M820

Saint M820
 

Saint позиціонується як варіант вищого рівня ніж ZEE для тих, хто обриає екстремальні дисципліни.

Saint як і ZEE розрахована на 1x10 швидкостей.

Deore XT M8000

 Deore XT M8000

 

Shimano Deore XT знаходяться на однин клас нижче  професійних XTR. Ця 11-швидкісна група має практично всі топові конструктивні особливості, як XTR.

XT доступний з одно-зірковими, дво та потрійними системами. Як SLX, Deore XT доступний з широким діапазоном 11-460т касет для 1x drivetrains.

XTR M9000

Shimano XTR M9000

XTR - це вершина асортименту шимано і часто використовується для перегонів. З минулого року вона представлена з 11-швидкісною передачею з будь-якими конфігураціями з однією, двома або потрійними системами шатунів.

XTR поєднує в собі топ-дизайн з легких та міцних матеріалів, таких як високоякісні сплави, вуглецеве волокно та титан. Характерно, що XTR пропонує функції, які не отримуе ніяка інша лінійка Shimano.

Deore XT and XTR Di2

Deore XT and XTR Di2 Shimano XTR Di2 був представлений у 2015 році. Будучи першим електронним перемикачем на гірських велосипедах, це не дивно, що він найдорожчий.

Shimano також пропонує XT та XTR у електронно-керованих варіантах Di2.

Ці трансмісії запускаються двигунами, що керуються перемикачами та працюють від акумулятора. Можуть бути як рамками, так і прихованими всередині сидінь,  підсідельної трубки або рульової  колонки.

xtdi2

Перевага електронної системи - це послідовне переміщення передач і дуже низький рівень технічного обслуговування. Ще однією перевагою Di2 є послідовне перемикання, AKA SynchroShift, завдяки якому обидва передні та задні перемикачі керуються єдиним регулятором, і система вирішує, чи слід переміщатися на передній або задній для наступного перемикання.

SRAM

Діапазон груп гірських компонентів SRAM ділиться на два типи, з одноланцюговими групами (багато хто з них отримує назву "1", окремо від подвійних та потрійних варіантів). Подібно до Shimano, SRAM також пропонує спеціальний варіант дисципліни у формі X01 DH.

X3

Sram X3

Рівень компонентів X3 є основним рівнем компонентів SRAM.

Призначені для 7-швидкісної трансмісії, передні та задні перемикачі в своїй основі виробляються з пластмаси. Ці компоненти підходять для легких прогулянок, так як являються компонентами початковї лінійки SRAM.

X4

Sram X4

Наступним іде X4. Як і X3, ці компоненти часто зустрічаються на бюджетних велосипедах.

Перемикачі X4 доступні в версії 7-, 8- і 9-швидкостей.

X5

Sram X5

Цю групу SRAM, ви напевно знайдете на гірських велосипедах середнього рівня. Це гідна група для прогулянок, хоча їй бракує зчеплення на задньому перемикачі.

10-швидкісна група доступна з 2x або 3x зірковими системами.

X7

Sram X7

Група X7 має кілька додаткових функцій, які дозволяють відрізнятись від X5. Найважливішою функцією модернізації цієї 10-ступінчастої групи є покращення зчеплення на задньому перемикачі.

Перемикач X7 має більш точні дії, ніж X5 shifter, а також сумісний з системою MatchMaker SRAM.

X7 доступний з 2Х або 3Х  зірковими системами.

X9

Sram X9

Еквівалент Shimano SLX, X9 - робоча конячка SRAM. Майже всі характеристики продуктивності присутні на цьому рівні, з більш дешевшими технологіями виробництва та матеріалами, що знижує ціну, але при тому підвищує вагу.

Група X9 - довговічна, 10-швидкісна, доступна в 2х і 3-х варіантах.

X0

Sram X0

SRAM X0 з його 2x10 gearing. Ця група часто порівнюється з Shimano XT, але використання X0 у вуглецевому волокні означає, що воно легше і дорожче.

XX

Sram XX

SRAM XX - це 2x10 група. Пізніше вийшла версія 1x11 SRAM.

В цій групі 2x10 широко використовується вуглецеве волокно та титанове обладнання для максимального економії ваги.

NX

Sram NX

SRAM NX є найдоступнішою 1x11 групою SRAM. Ця група з ланцюгом X-Sync SRAM та касетою 11-42 т.

GX

Sram GX

SRAM GX - дуже зручна та вигідна для бюджету 1x група, яка підходить для справжніх гірських велосипедів.

Маючи багато дизайнерських рішень та внутрішніх функцій найвищого рівня 1x пропозицій, компоненти SRAM GX є популярним вибором серед велосипедів середнього рівня.

На відміну від NX, GX доступний в версії 1x11 і 2x11, а також спеціальна 7-ступінчаста.

EX1

Sram EX1

Група EX1 SRAM була розроблена спеціально для зростаючого ринку електро-велосипедів. Електрична допомога та пов'язані з нею швидкості становлять значні навантаження на компоненти.

Щоб протистояти цьому, EX1 оснащений 8-швидкісною касетою, з великим гвинтом 7 мм всередині, де вона буде на 11spd установки, щоб зменшити хрест-зчеплення. Це забезпечу надзвичайну міцність ланцюгу, що позитивно синхронізується з конкретними зубцями, щоб полегшити напругу трансмісії при зміні передач.

X01

Sram X01

SRAM X01, мабуть, найпопулярніша група 2014-го року. X01 разом з X1 і XX1 пропонує унікальну 11-швидкісну установку, де касета та задній перемикач сильно відрізняються від пропонованого великого діапазону 10-42.

Група X01 розташована на одному рівні з вершиною сімейства 1x11 SRAM. Це солідний вибір для тих, хто хоче виступати у висщій лізі.

X01 DH

Sram X01 DH

Специфічна група SRAM, X01-DH, використовує безліч технологій 1-Х  SRAM, але з набагато меншим діапазоном передач для гірських гонок.

X01 DH - напрпвлена група для DH перегонів та доступна як в 7- або 10-швидкісній версії.

XX1

Sram XX1

SRAM XX1 - це група, яка розпочала 1-Х революцію.

Це найвищий рівень SR11 у 1x11, яка вела революцію 1x, в 2012 році.

SRAM Eagle XX1 and XO1

Sram Eagle XX1 and XO1

SRAM's XX1 та X01 Eagle drivetrains отримують масивний 500% зубчатий діапазон завдяки 10-50t касети

Запущені в 2016 році SRAM X1 і X01 Eagle 12-швидкісні трансмісії пропонують 500-відсотковий КПД через збільшений розрахунок касети до 10-50т. " Eagle " - термін SRAM, який використовується для позначення власних 1x12 груп гірських велосипедів.

XX1 Eagle  позиціонується як топ-кінцева група. Група XO1 Eagle часто використовується на висококласних велосипедах ендуро.

Відмінності між цими двома групами мінімальні.  В касеті та ланцюгах XXI Eagle є золоті нітриди титану, які як стверджує виробник збільшують довговічність.

Перемикач XXI Eagle має вуглецеву зовнішню пластину на рамці, а XO1 Eagle має алюмінієву раму. Шатуни також мають певні відмінності - XX1 шатуни порожнисті, в той час як XO1 Eagle пінисту структуру.

Різниця в вазі між цими двома групами мінімальна, при збільшенні ваги на 46 г у групі XO1 Eagle.

SRAM GX Eagle

Sram GX Eagle

Останнє доповнення до лінії 1x12 SRAM є група GX Eagle. Зрозуміло, що SRAM намагався забити фінальний цвях у труну переднього перемикача з введенням цієї групи.

Як ви можете здогадатися, ця доступна 12-швидкісна група є додатковим навантаженням. 450 грамові касети GX Eagle, що скріплені разм на 90 гр важче ніж цільно оброблені касети, XO1 та XX1.

Іншими ключовими відмінностями між групами вищого рівня та GX Eagle є сталь, а не титанова пружина в задньому перемикачі, сплави  в шатунах і втулку, а не підшипник, який використовується в важелі перемикання передач.

Спільні функції на всіх цих системах на рівні Eagle, що відрізняють їх від груп 1x11 SRAM, включають вищезгадану касету 12х 10-50т, великі зірки з 14 зубами, поліпшений механізм зчеплення 'Type 3' в задньому перемикачі та перероблена 1x-специфічна ланцюгова лінія з вищими, вигнутими зубами та новим профілем, призначена для підвищення продуктивності в крайніх діапазонах касети.