Як встановити та налаштувати контактні педалі.

Поради, які допоможуть вам отримати правильне позиціонування кріплень.

 

Немає нічого важливішого за ваші ноги під час їзди на велосипеді.

Звучить як гучна заява? Коли ви робите сотні тисяч педальних обертів, як виконуються ці рухи? Звичайно вашими ногами.

Можна впевнено сказати, що шипи  можуть впливати як  позитивно так і негативно на наступне:

  • ноги;
  • щиколотки;
  • коліна;
  • стегна;
  • поперек;

Педальна динаміка.

Під час обертання контактних педалей ваші ноги, не дивлячись на фіксоване положення, рухаються в трьох площинах. Окрім цього, треба враховувати компенсацію руху коліна.

Колінний суглоб складається з чотирьох кісток:

  • стегнової кістки;
  • гомілки;
  • малостегнової кістки;
  • колінного суглобу;

Це все з’єднане тканинами, хрящами, менісками, флюїдними мішками. Таким чином, рух колінного суглоба теж складний. Це не просто шарнір, скоріше він задіяний в хореографічному механізмі ковзання, повороту, обертання та перенесення. 

Ми не будемо в цій статті розписувати складну динаміку коліна, важливо знати, що це складний процес, і можна допустись багатьох помилок.

Три осі потужності.

Монтаж велосипедних шипів завжди здійснюється по трьом осям: передня/задня (сагітальна), з боків (поперечний) та кутовий (фронтальний). Передня і задня вісь , мається на увазі на скільки близько до п’ятки чи носка розміщена центральна лінія шипів. Ковзання відноситься до руху взуття, коли воно в контакті з педаллю (тобто приєднання до педалі і від’єднання) та статична орієнтація, яка допомагає виконувати ці дії. Останнє не менш важливе - кутове розміщення взуття і порівнянні з віссю педалі (запобігає появі кривоногості)

Перед чи зад?

Носок та задник взуття встановлюється нескладно. 

Найбільш поширена в наш час методика – це встановлення зажимів в області плесневого суглоба (MPJ) третього пальця.

Зверніть увагу на зображення, на якому видно MPJ 1-го і 5-го пальців. Взуйтесь та знайдіть ці два орієнтири у вигляді кісточок, після чого зробіть невелику відмітку щоб було видно їх місце розташування.

Гонщики, які приймають участь в сольних чи довготривалих заїздах (тріатлон та ін.), як показує практика, віддають перевагу їзді на п’яті. Для велосипедистів, яким залишається до фінішу 200 метрів, таке розміщення кріплень дає можливість «дострибати» до кінця. 

Є й інші варіанти. В основу розвитку цієї методики ніколи не клався науковий підхід, а все базувалось і базується на експериментах.  

Якщо вам більш зручніше заднє положення ноги на педалях, то більшість педалей та систем шипів не мають такої можливості. Тим не менше, Speedplay пропонує передню пластину розширювача, яка додає додаткових 14 мм, за допомогою яких можна здвинути ногу назад.

Захист колін.

Налаштування приєднання і від’єднання до педалей,  жорсткість кріплень - це наступний крок, який є досить складний та потребує часу. Перш ніж монтувати кріплення, потрібно розуміти, що кожен виробник має свій тип замка на контактних педалях. Деякі пропонують не більше 30 градусів. Більшість людей відчувають себе комфортно в діапазоні 6-9 градусів. 

                                                                               Кожен шип має лінію, що позначає середню точку - це посилання для установки по відношенню до MPJ вашого вибору

Щоб налаштувати шипи для обертів, потрібно спочатку визначити позиції стоячи.  Моя пропозиція щодо встановлення щитів обертально - це спочатку оцінити позицію стоячи. Зробіть на місці кілька кроків, а потім, подивіться на положення коліна і ноги. Чи мають вони один напрямок? Тоді уважно подивитись на ноги, чи вказують вони прямо або в одному напрямку?

Ще одне спосіб: сядьте, щоб ваші ноги звисали на краю стільця чи ліжка та під кутом, а потім рухайте вперед  стегно, роблячи обертальні рухи.  

                                     Тест на столі є більш "активним" підходом при визначенні гарного рівня кріплення. Сядьте прямо, потім поверніть стегно, щоб побачити, чи рухаються ноги взагалі.

Виходячи з того положення яке ви побачите, встановіть шипи так щоб відобразити положення ніг на педалях. Зробити пару рухів на педалях, та виявити правильне положення. Чи ноги на педалях виглядають як на землі? А як щодо колін, чи мають вони той самий вигляд, який вони мали при стоячому положенні?

Медіальний або латеральний дискомфорт коліна призводить до постійного тупого болю, що є досить хорошим індикатором, якщо ви налаштували кріплення не правильно!

Не кожна система здатна до наведених вище налаштувань, з аксесуарами, але, на жаль, лише одна система педалей, яка сьогодні доступна, здатна самостійно керувати цими налаштуваннями.

Speedplay Zero педалі дозволяють визначити рух один раз при встановленні на велосипед. Та не впливає на вашу вже визначену позицію переднього / заднього гвинта, яка може бути в системі з 3-ма отворами.                                                                                                                                         Плаваючий унікальний компонент педалей Speedplay Zero

Між вами і вашим взуттям.

Носок, задник і ковзання не такі складні в порівнянні з varus/valgus (розміщення стопи в середину чи зовні).

Якщо ваша щиколотка розміщена не вертикально, ви можете скористатися  заклинюванням varus/valgus. Навіщо? Тому, що якщо щиколотки не розташовані вертикально - це, швидше за все, означає, що вся ваша нога має неправильний кутовий нахил і не буде првильно розташована на педалях. Через обмеження фіксованої траєкторії ви навантажуєте лише одну сторону вашої стопи, і це може бути небезпечно.

                            Встановлення флеш-ключа зі стійкою може допомогти переконатися, що падіння каблука на взутті не впливає негативно на розташування переднього / заднього краю

Розміщуючи клини між взуттям та кріпленням, компенсується нерівномірний розподіл тиску. Це означає, що ноги будуть відчувати більш рівномірний тиск, і спосіб, за допомогою якого можливо доставити силу педалям, може бути покращений.

Знову ж таки, це можливість ускладнити ситуацію для себе, що просто неймовірно важко, оцінити стан щиколоток. При заклиненні varus/valgus, рекомендовано звернутись за консультацією до фахівця. 

                                                                      Почніть з онієї проставки і додавайте поступово. Не бійтесь звертатись за порадою і памятайте, що це не передні проставки. 

                                                                                                              Взуття з двома встановленими клинами, і це очевидно, скільки змін вони роблять.

Не потрібно забувати про…

«Ширина стійки» - це термін, використовуємий для опису відстані між вашими ногами при роботі на контактних педалях. Оцінюючи положення колін та ступней, яке було описане раніше, ви звичайно ж стояли з розсунутими ногами або дуже близько одна до одної? Коли ви на контактах, відчуваєте, що ваші ноги під колінами?

Насправді ж не існує методу визначення ширини позиції. В більшості випадків працює метод проб і помилок. Відтворення тиска може додати трохи науки, але це дуже рідко.

Якщо ви страждаєте від проблем групи іліотібіального тракту, збільшення ширини позиції може бути корисним корегуванням. 

                                                Коліна вказують прямо вперед, але права нога гонщика трохи обертається ззовні - було б добре, якби так само було б при їзді на велосипеді.

Якшо ви переміщуєте коліна зовні в верхній частині під час обертання педалей, щоб запобігти звисаючого живота, зміщення виступів може бути корисним. Якщо ширина вашої позиці велика (багато місця між взуттям та зажимами) і ваші коліна поринають в середину, спробуйте більш вузьку позицію.

Окрім переднього та заднього ковзання і нахилу, ширина позиції часто упускається з уваги або стає жертвою інших трьох налаштувань.

Однак якщо ви налагодили підгонку шипів, деякі компанії спеціально пропонують різну довжину осей для полегшення (Speedplay, Keywin та ін.), а деякі навпаки короткі для економії ваги (Shimano). Звичайно існують подовжувачі осі, але вони мають значні обмеження. 

                                         Намагаючись створити правильне вирівнювання, тримайте кріплення статичним і перемістіть взуття, щоб було легше побачити 'heel-in' or 'heel-out'

Недостатньо? Тоді є одне останнє, що слід враховувати: ви не симетричні.

Існує також вертикальний компонент для оцінки, і для цього знадобляться знання вашої структурної і функціональної анатомії. Можливо ви не сидете прямо на своєму сідлі або можливо у вас різна довжина ніг (функціонально чи структурно). Існують вертикальні проставки для вирішення цих проблем. 

                                                     Проставка для вирішення функціональних чи анатомчних розбіжносетй довжини ніг - окрім унікальних випадків, одна чи дві, як правило, достатньо.

При виникненні враження, що  з одного боку вище, а з іншого нижче , спробуйте додати проставку. Коли відчуття стає природним, зробіть декілька кроків.  Якщо ваше тіло в кінцевому результаті каже вам, що не має покращення, ніж раніше, ви зробите корегування в коліні (або гомілці), навіть не знаючи цього, але видалыть проставку, якщо вона вам не знадобилась.

Вам більш за все будуть потрібні нові гвинти для розміщення проставки, які не коштують великих грошей, якщо це правильне рішення.  

Налаштування взуття для гірського велосипеда.

До цього розділу вся інформація була сфокусована на трьох-гвинтових кріпленнях. Ті ж самі принципи налаштування поширюються і на налагодження контактних педалей для їзди по бездоріжжю – передній і задній хід, ковзання і ширина.

Але створення Varus / Valgus (розміщення стопи в середину чи зовні) досить складне для гірських велосипедів, оскільки контакт з шипами настільки мінімальний, що контакт взуття з педалями створює стійкість контактної системи.

Їзда по бездоріжжю є досить динамічною, і більшість гонщиків навіть не помічають Varus / Valgus і як правило не потребують в таких налаштуваннях на відмініу від їзди на шосейних велосипедах.

І знову Speedplay виділяється. Вони пропонують позашляхові педалі (Syzr), які мають клиновиднний кант країв..

Це може бути,  не надто важливо для  прогулянок на гірських велосипедах, але з підвищенням популярності їзди на гравійних дорогах та використанням MTB взуття ця фунція вигідна безперечно.

Перевіряйте свої шипи на знос.

Шипи являються витратним матеріалом незалежно від виробника. Теж саме можна сказати і про педалі.

Будьте уважними і перевіряйте шипи раз в місяць, щоб помітити ознаки зносу і своєчасно їх обслуговувати, якщо вони цього потребують.