Детальне пояснення, що таке касета для велосипеда

  • 01.11.2022

Все, що потрібно знати про касети для велосипедів, зокрема про те, як вони працюють, варіанти передач, матеріали та багато іншого.

Переважна більшість сучасних велосипедів, будь то гірські, шосейні або гравійні, мають перемикачі передач. Задній перемикач переміщує ваш ланцюг вгору або вниз за набором зірочок, встановлених до вашого заднього колеса. Ці зірочки – або зубчасті колеса, якщо хочете – це ваша касета.

Касети існують в широкому діапазоні розмірів, щоб відповідати всім дисциплінам. Розмір касети зазвичай виражається шляхом кількості зубців найменшої та найбільшої зірочок. Як приклад, типовою сучасною касетою для шосейного велосипеда може бути касета 11-32 т (зуби). Для касети гірського велосипеда діапазон може бути приблизно 10-52 т.

У цьому матеріалі ми розповімо вам, що таке касета та як визначити «швидкість» вашої касети, пояснимо типовий діапазон касет для всіх дисциплін, порівняємо ключові відмінності між дешевими та дорогими касетами та багато іншого .

Що таке касета?

Незважаючи на те, що касета здається простою на перший погляд , в ній насправді багато інженерної справи.


Замість того, щоб бути просто набором шестерней, зірочки в касеті призначені для спільної роботи як єдине ціле, причому окремі зірочки розташовані точно одна відносно одної, щоб забезпечити плавне переміщення ланцюга між зубцями.

Окремі зуби на зірочках мають форми, які відрізняються один від одного, і, як правило вбудовані в боки зірочок скоси. Це допомагає забезпечити м’яке перемикання передач.

Ця конструкція з часом тільки вдосконалювалась.

Shimano, наприклад, використовує систему під назвою Hyperglide, яка розроблена для забезпечення м’якого перемикання передач. Його останні касети мають нову систему під назвою Hyperglide+, яка, за словами Shimano, скорочує час перемикання майже на третину в порівнянні з Hyperglide, а також покращує продуктивність перемикання під час навантаження, вгору та вниз по касеті.

Інші постачальники касет, такі як SRAM і Campagnolo, мають аналогічно відточену констркцію касет.


Оскільки вони розроблені як єдина система, зірочки в касеті продаються в комплекті, а не окремо, і зазвичай потребують заміни в комплексі.

Зазвичай складено просто замінити одну зірочку з комплекту на зірочку з іншою кількістю зубів без шкоди для продуктивності перемикання.

Яка «швидкість» у моєї касети?

Касета може мати від 7 до 13 зірочок.


В наші дні все частіше можна побачити дорожні велосипеди з більш високими характеристиками з 12-швидкісними трансмісіями, Shimano приєдналася до SRAM і Campagnolo з 12-швидкісними групсетами в 2021 році, випустивши свій групсет Dura-Ace R9200 .

Для гірських велосипедів 12-швидкісні касети здебільшого стандартні для більш вищих по рівню групсетів у поєднанні з однією зіркою спереду.

Кількість зірочок на вашій касеті має відповідати кількості, на яку розраховані інші компоненти.

Це пов’язано з тим, що майже всі системи передач мають індексацію, а перемикачі передач розроблені для переміщення на задану відстань під час кожного клацання механізму. Це означає, що вони не працюватимуть із касетами, які мають різну кількість зірочок, оскільки відстань між зірочками вужча на касетах із більшою кількістю зірочок. Ширина ланцюга також повинна відповідати кількості зірочок.


Загалом групсети нижчої специфікації пропонують менші передаточні числа, а отже, касети мають меншу кількість зірочок.

Але є винятки, наприклад, групи SRAM X01 DH і GX DH для гірських велосипедів швидкісного спуску (downhill), використовують семишвидкісні касети, які працюють з 11-швидкісними ланцюгами. Менша кількість передач призначена для забезпечення ближчих передаточних чисел і дозволяє використання коротші перемикачі для кращого кліренсу на велосипедах, де не потрібно заїжджати на підйоми .

Передаточні числа касети

Окрім кількості зірочок, діапазон пропонуємих чисел зубів є ключовим фактором сумісності касети з вашою трансмісією .


Як правило, касети починаються з 10, 11 або 12 зубів. Знову ж таки, є винятки, доступні варіанти з найменшими зірочками з 9, 13 або 14 зубами.

Іноді ви можете бачити, що бренди називають свої касети певним діапазоном у формі відсотків.

Наприклад, SRAM може похвалитися 520-відсотковим діапазоном зі своїми касетами 10-52 т. Як SRAM дійшов до цієї цифри, і як ви розраховуєте свій відсоток діапазону передач?

Що ж, найменша зірочка має 10 зубів, а найбільша 52 зуби, що на 520 відсотків більше, ніж зірочка з 10 зубами, таким чином даючи 520-відсотковий діапазон.

Касети для шосейних велосипедів

Ще декілька років тому 11-28 вважалася «легкою» тренувальною касетою, це може здатися небагато, але, якщо врахувати, що професійні райдери зазвичай їздять на касетах 11-23 або 11-25, це значна різниця.


Причиною такого розвитку є насамперед, збільшення швидкості касет. 

Тепер, коли існують 12-швидкісні групи для шосейних велосипедів, касети можуть мати більший діапазон, а стрибки між кожною передачею можуть бути відносно невеликими. 

Змінилось і відношення до трансмісії – більше не вважається за норму працювати на нижчому каденсі, і наші коліна ще більше радіють цьому.


І Shimano, і Campagnolo  дотримувалися до попередніх стандартів передаточних чисел у своїх перетвореннях на 12-швидкісну, і використали додаткову шестерню як засіб подолання розриву між більшими стрибками касети, щоб передавальні числа були ближчими одне до одного. SRAM пішла іншим шляхом (про це трохи пізніше).

Найновіший R9200 Shimano пропонується у варіантах 11-28, 11-30 і 11-34. Ці передавальні числа також існували в 11-швидкісних конфігураціях Shimano, хоча важливо зазначити, що Dura-Ace R9100 не мав опції 11-34. 

Campagnolo пропонує опцію 11-29 для всіх своїх 12-швидкісних групсетів, що є найбільшим асортиментом у її 11-швидкісній екосистемі. 

Крім того, тепер доступно 11-32 варіанти касет. Існує також касета 11-34, але вона доступна та сумісна лише з Chorus. 


SRAM, з іншого боку, змінив те, що ми звикли розуміти як звичайні передавальні числа, за допомогою своїх останніх 12-швидкісних групсетів eTap AXS. 

Натомість додавання 12-го зубця сприяє збільшенню радіусу дії касети. Дорожні касети SRAM починаються з менших 10 т (що вимагає використання корпусу XDR freehub, про який ми поговоримо пізніше). 

SRAM також оновила свої розміри ланцюжків, які стали меншими за звичайні: 50/37 (лише червоний), 48/35 і 46/33. Це порівняно з більш традиційними передавальними числами 53/39, 52/36 і 50/34. 

Касети SRAM доступні в 10-26 (тільки Red), 10-28 (тільки Force і Red), 10-30 (тільки Rival), 10-33 (тільки Force і Red) і 10-36 (тільки Rival і Force) .

Касети для гірських велосипедів

Так само збільшилися розміри касет для гірських велосипедів. Це значною мірою завдяки появі трансмісії 1x – без маленькоЇ внутрішньоЇ зірочки, касети повинні запропонувати ширший діапазон, щоб райдери могли мати відповідне спорядження для підйому на гору.


На відміну від шосейних велосипедів, варіанти касет для гірських велосипедів зазвичай більш обмежені.

Shimano пропонує лише два розміри касет у своїй лінійці з 12 швидкостями – 10-45 (недоступно для Deore) і 10-51. Варіант 10-51 можна використовувати лише в налаштуваннях 1x, але 10-45 можна використовувати в системах 1x або 2x.


SRAM також пропонує лише два розміри касет у своїй лінійці Eagle – 10-50 і 10-52. 10-52 — це касета з самим широким діапазоном від обох виробників. Хоча наразі є два варіанти, цілком імовірно, що 10-50 з часом буде знято з виробництва, оскільки його замінив 10-52.

Вам потрібно переконатися, що ви використовуєте сумісний задній перемикач, якщо ви використовуєте опцію 10-52, тому що лапка заднього перемикача Eagle попереднього покоління трохи закоротка.

На ринку є нові задні перемикачі, які можна ідентифікувати як сумісні, оскільки на лапці перемикача надруковано графіку «520% діапазону». Задні перемикачі SRAM Eagle AXS сумісні з новими касетами 10-52.

Для користувачів двох групсетів SRAM початкового рівня Eagle, SX Eagle і NX Eagle, SRAM пропонує касети 11-50. Це дозволяє касеті підходити до стандартної втулки Shimano HG (знову ж таки, про це пізніше), оскільки варіанти 10t вимагають використання втулки XD.

Гравійні велосипедні касети

Гравійні велосипеди найкраще розглядати як щось середнє між шосейним і гірським велосипедом. Таким чином, нормально бачити їх у комплекті з касетою для шосейного або гірського велосипеда.


Однак, оскільки виробники групсетів перейшли до гравію, тепер на ринку доступні варіанти передач для гравію.

Групсети SRAM eTap AXS XPLR розроблені спеціально для їзди по гравію. Касети SRAM XPLR мають діапазон 10-44 і потребують власного сумісного заднього перемикача передач. Крім того, можна комбінувати ручки перемикання передач з компонентами Eagle eTap AXS для гірських велосипедів, якщо ви бажаєте 1x збірку особливо широкого діапазону. SRAM називає це налаштуванням "mullet".

Campagnolo є єдиним масовим виробником групсетів, який має 13-швидкісний групсет для гравію. 13-швидкісний гравійний групет Campagnolo Ekar пропонує касети, які починаються лише з дев’ятьма зубцями найменшої зірочки. Касети пропонуються у варіантах 9-36, 9-42 або 10-44. Тільки 1x.

Користувачі Shimano GRX можуть вибрати одну зі своїх 11-швидкісних касет для шосейного або гірського велосипеда. Шосейні касети досягають розміру 11-34, а касети для гірських велосипедів пропонуються розміром 11-40, 11-42 або 11-46. Асортимент касет Shimano може здатися більш обмеженим, ніж у конкурентів, але важливо зазначити, що ви можете використовувати GRX як систему 1x, так і 2x.

Пояснення щодо сумісності касет

Сумісність з Freehub

Freehub має шліци, які з’єднуються з виїмками у вашій касеті. Це гарантує, що зірочки вашої касети розташовані правильно відносно одна одної та мають правильну орієнтацію для належної роботи всієї системи.


Кожен виробник має власний дизайн втулки, це означає, що не всі касети будуть працювати з кожним колесом (або групами).

Втулки Shimano 

Найбільш поширеною системою є 11-швидкісна втулка Shimano типу HG, яка має 9 шліців. Більшість групсетів Shimano до епохи 11 швидкостей використовували цей тип вільної втулки. Групсети SRAM до нинішнього покоління 12-швидкісних групсетів також використовували таку саму конструкцію, хоча є кілька винятків із більшим співвідношенням касет у їхніх групсетах 1×11.


Shimano нещодавно випустила оновлену конструкцію втулок для групетів шосейних велосипедів із переходом Ultegra та Dura-Ace на 12 швидкостей, хоча вона також сумісно з 11-швидкісними Shimano.

Що стосується гірських велосипедів, Shimano використовує свій стандарт Microspline freehub для своїх 12-швидкісних групсетів Deore, SLX, XT і XTR.

Якщо ви спеціально використовуєте втулку Shimano HG, вам потрібно враховувати, наскільки широка касета, яку ви купуєте. Дорожні колеса мають трохи ширші втулки, ніж MTB – на 1,85 мм, а 11-швидкісні шосейні касети Shimano HG трохи ширші, ніж 8- чи 9-швидкісні, знову ж таки на 1,85 мм.

Ви можете встановити гірську або шосейну касету з меншим передаточним числом на 11-швидкісну шосейну втулку, додавши проставку 1,85 мм на її внутрішню сторону, але ви не можете встановити дорожню касету на втулку MTB. Оскільки 10-швидкісні шосейні касети вужчі за 8- або 9-швидкісні, вам потрібно використовувати проставку 1,85 мм, а також додаткову 1 мм, щоб вона підійшла.

Втулки Campagnolo

Campagnolo також використала власну конструкцію втулки, який відрізняється та несумісний із касетами Shimano та SRAM.


Бренд також випустив новий стандарт атулок під назвою N3W для підтримки своїх 13-швидкісних касет Ekar. Адаптер для цієї втулки також дозволяє йому працювати з касетами старішого стандарту Campagnolo.

Втулки SRAM

SRAM представила свій стандарт втулки XD, коли почала випускати касети з найменшою зірочкою в 10 зубів. Нещодавно цю конструкцію перенесли на шосе з XDR, що також дозволяє використовувати 10-зубчасті зірки, але трохи ширші, ніж стандарт шосейних велосипедів.


Шосейні касети SRAM XDR на 1,85 мм ширші, ніж касети SRAM XD MTB. За допомогою проставки ви можете використовувати касету XD на опорному колесі з корпусом XDR, але ви не можете використовувати касету XDR на XD freehub.

Касети на гірський велосипед проти шосейних касет

Деякі люди бажають використовувати касету для шосейного велосипеда на гірському велосипеді або навпаки. Тут ми розглянемо, чому ви можете (або не можете) робити це, і розглянемо проблеми сумісності, які можуть виникнути в обох варіантах.


Більшість людей не захочуть використовувати касету для шосейного велосипеда на гірському велосипеді. Запас ходу типової шосейної касети набагато менший, ніж у гірського велосипеда, а для їзди по бездоріжжю потрібен більш широкого діапазону передач, щоб долати підйоми, і в той же час мати достатньо низьку передачу для швидкості.

Якщо ви все ще використовуєте шатуни на три зірочки, у вас може бути достатній загальний запас ходу з шосейною касетою, але сьогодні це досить спеціалізоване застосування.

и можете розглянути можливість використання касети для гірського велосипеда на шосейному велосипеді, якщо вам потрібно заїжджати на підйоми або якщо ви подорожуєте на велосипеді . Однак вам потрібно буде переконатися, що ваша втулка та перемикач сумісні з касетою більшого діапазону.

Задній перемикач розрахований на певний діапазон передач. Наприклад, задній перемикач Shimano Dura-Ace R9100-SS призначений для використання до 11-30 касет.

Це означає, що він не буде сумісний з касетою 11-34, оскільки лапка заднього перемикача недостатньо довга, щоб дозволити перемикачу компенсувати провисання ланцюга під час їзди на самій маленькій зірочці  касети, враховуючи, що довжина ланцюга має бути достатньою для роботи з більшою зірочки 34т.

Якщо ви хочете використовувати касету 11-34, а також придбати відповідну касету, вам потрібно буде придбати сумісний задній перемикач. У цьому прикладі це буде задній перемикач Ultegra R8050-GS або 105 R7000-GS. GS означає, що це перемикачі середньої клітки. Це ж правило стосується перемикачів Shimano Di2.

Задні перемикачі SRAM eTap AXS можуть витримувати навантаження до 33т на шосе, і це позначається написом «Max 33t» на внутрішній стороні лапки перемикача. Існує також опція «Max 36t» для поєднання з касетою 10-36, а також задній перемикач XPLR, який може приймати до 44t.

12-швидкісні задні перемикачі Campagnolo можуть приймати до 11-32. Єдиним винятком є ​​Campagnolo Chorus , який може займати до 11-34.

Якщо ви змінюєте співвідношення касет з більшим коефіцієнтом,вам потрібно переконатись що ваш ланцюг має достатню довжину.

Матеріали касет: сталь, алюміній, титан

Найдешевші касети зазвичай виготовлені з пресованої сталі, яка є міцною, але важкою. Підніміть ціновий діапазон, і зазвичай ви отримаєте якісніші матеріали та кращу обробку.

Наприклад, найвища специфікація касети Shimano Dura-Ace R9200 має п’ять із 12 зірочок з титану. Для найменших зірочок на касеті все ще використовується сталь, оскільки менше точок контакту з ланцюгом. Більш м’який матеріал зношувався б швидше.

SRAM знижує вагу завдяки 12-швидкісній шосейній касеті SRAM Red AXS з найвищими характеристиками, виробляючи її як цільну деталь із єдиного сталевого блоку, що дозволяє видаляти багато матеріалу. Rotor і Miche економлять вагу, виготовляючи свої касети, сумісні з основними групами шосейних велосипедів, із алюмінієвого сплаву.

Великі зірочки часто об’єднуються у кластери, які підтримуються одним тримачем – або «павуком» – який з’єднується з втулкою.

Це економить вагу, і оскільки він не піддається зношенню через ланцюг, “павук” часто виготовляється з легкого матеріалу – карбону у випадку касет Dura-Ace

Там, де касети мають окремі зірочки, середні зазвичай розділені проставками, які можуть бути виготовлені зі сплаву або в деяких випадках із пластику. Менші зірочки побудовані з вбудованою в них проставкою.

Більшість касет (але не SRAM XD і XDR) кріпляться до корпусу втулки за допомогою контргайки, яка входить до складу касети. Знову ж таки, за замовчуванням є сталь, але алюмінієвий сплав є легшою альтернативою, яку можна використовувати.


Maxxis
Knog
Onride
Marin
Royalbaby
Comanche
Trek
Fuji
Trinx
Cube
Fenix
Сontinental