Велосипедний ланцюг є однією з важливих і незаслужено недооцінених частин велосипеда. За кількістю деталей ланцюг перевершує весь велосипед, і при цьому він повинен витримувати навантаження більше вашої ваги, адже саме через ланки ланцюга зусилля вашого тіла перетворюється в рух колеса.
Постійне тертя ланок ланцюга одна об одну потребує періодичного змащення.
Є три найпоширеніші варіанти змащування ланцюга: прокапати кожну ланку масницею, використовувати спрей для змащення, або зняти ланцюг, і виварити її в солідолі. До складу багатьох мастил для ланцюгів входить графіт або тефлон, що обволікає ланки ланцюга, і зменшує тертя між частинами, що позитивно позначається на терміні служби, рекомендується змащувати ланцюг не рідше ніж через 50-100 кілометрів пробігу.
Після мастила потрібно прибрати зайве мастило сухою чистою ганчіркою. Особливу увагу і акуратність при мащенні ланцюга слід звернути на ободи коліс, і особливо гальмівні диски – на них не повинне потрапити мастило, інакше велосипед залишиться без гальм.
Після дощу необхідно вичистити і вимити ланцюг, прибрати весь пісок, пил і бруд, що прилип до старого мастила, перетворюючи його в агресивний абразив, швидко зношуючи ваш ланцюг. Для цього існує спеціальний механізм, ємність для чищення велосипедних ланцюгів з обертовими щітками, куди заливається рідина для очищення, можна так само скористатися розчинником типу уайт-спірит. Якщо ви ще не обзавелися машинкою для чищення ланцюга – підійде щітка з густою нейлонової щетиною.
Щіткою так само необхідно почистити зірочки касети і системи, а також механізм перемикачів, інакше вимитий і заново змащений, чистий ланцюг знову стане брудним, зібравши на себе все сміття.
В багатьох ланцюгах використовують для швидкого зняття ланцюга рознімні ланки, замки для ланцюга. Призначення замка швидко і без спеціальних інструментів зняти, замінити, почистити і одягнути ланцюг, а в разі обриву ланцюга, за допомогою замка для ланцюга можна швидко повернути велосипед у стрій. Замок буде важливою і практично невагомою запасною частиною, незамінною в довгих походах.
Важливо знати, що ланцюги відрізняються своєю товщиною: для одношвидкісного велосипеда товщий, ніж для гірського або спортивного велосипеда. У багатошвидкісних велосипедів також є градація товщини: чим більше швидкостей на задній каретці – тим тонше використовуваний ланцюг, так що потрібно купувати замок, точно знаючи, який вид ланцюга використовується на вашому велосипеді.
І хоча велосипедний ланцюг має свій запас ходу, нормальний правильний догляд дозволить йому прослужити довше.
Зношені ланцюги не тільки гірше перемикаються, але і починають агресивно з’їдати зуби в передніх і задніх зірочках. Перевіряти спрацювання ланцюга можна, регулярно вимірюючи довжину його ланок.
Для цього лінійкою вимірюється відстань натягнутого ланцюга між 12 ланок. Якщо вийшла довжина більше 307 міліметрів – значить ролики зношені і розбовтані, ланцюг необхідно замінити на новий.
У разі несвоєчасної заміни, можливо, доведеться замінити і систему з касетою, бо надмірно розбиті зубці перестають тримати ланцюг. Цілком ймовірно, що ланцюг зпаде з розбитої зірочки в самий невідповідний момент, під навантаженням в гірку, що може привести не тільки до зупинки, але і до травм.
Купити велосипедні ланцюги завчасно набагато дешевше, ніж міняти всю систему. Ціни на велосипедні ланцюги раз в десять-двадцять дешевше, ніж ціни на повний комплект: разом з касетою або тріскачкою, і системою перемикання. Така інформація змушує регулярно заміряти свої ланцюжки. Багато велосипедистів, не дивлячись на регулярний догляд, здійснюють заміну раніше спрацювання ресурсу, по пробігу велосипеда