Пройшла зима і на вулиці світить приємне весіннє сонце, яке так і кличе сісти на велосипед і поїхати кататись в мальовничі весінні ліси. Кожен велосипедист хоче, щоб його сталевий кінь працював безвідмовно в будь-якій ситуації. Отже, перед першими весінніми виїздами треба добре оглянути та налаштувати свій велосипед.
З чого ж почати?
Перше, що треба зробити - це добре вимити велосипед. Якщо не має можливості помити його вдома, слід їхати на автомийку (не слід мити велосипед під струєю великого тиску, оскільки можна вимити всю змазку з вузлів трансмісій та втулок). Після цього треба зробити змазування всіх вузлів, регулювання, одним словом повне ТО велосипеда на професійному велосипедному сервісі або самому. Для налагодження велосипеду самотужки Вам знадобиться набір шестигранників (або ще як його називають «мультитул»), хрестовина викрутка, набір очисників та велосипедних мастил.
Уважно огляньте вимитий велосипед на предмет наявності пошкоджень на зварювальних швах рами та виносу. Після цього перевірте гвинти кріплення виноса, рульової колонки і сідла. Гвинти потрібно підтягувати обережно, оскільки перетягнути гвинти не менш небезпечно, ніж недотягнути. За необхідністю підтягувати гвинти виносу потрібно по черзі хрест навхрест. Після цього перевірте, чи відсутній люфт в рульовій колонці і хід повороту руля.
Наступним етапом є перевірка стану тросів і рубашок перемикачів швидкостей та гальм на предмет розривів та іржі. Для чіткої роботи систем потрібно добре очистити тросики та змазати їх рідким мастилом. Більш рекомендовано тросики та рубашки замінювати не рідше ніж раз в сезон, оскільки за сезон окрім потрапляння бруду, вологи та пилу вони розтягуються і втрачають свої початкові властивості, що значно впливає на роботу перемикачів передач та якісного гальмування.
Після огляду і змазування або заміни тросів і рубашок переходимо до велосипедного ланцюга. Зношений ланцюг швидко зточує зубці на зірках касети і системи, що в свою чергу призводить до неякісної роботи всієї трансмісії велосипеда. Ресурс ланцюга складає приблизно 4 тисячі кілометрів, і звісно залежить від стилю катання та тих навантажень, які він витримує. Розтягування ланцюга виникає із-за зноса пінів (штифтів), які з’днують ланки. Якщо ланцюг не розтягнутий, то його треба промити, оскільки бруд який накопичився в ланках ланцюга, впливає на зірки касети на зразок абразиву. Для цього можна використати спеціальну мийку ланцюга, яка допоможе очистити ланцюг не знімаючи його з велосипеда. В якості миючого засобу краще використовувати спеціальні засоби, але за їх відсутності підійде як бензин, так і WD-40. Після очищення ланцюга його потрібно добре висушити, щоб залишки очисників не пошкодили нові мастила.
Для змащування велосипедних ланцюгів дехто використовує звичайне автомобільне мастило, але краще використовувати спеціальні змазки відомих велосипедних виробників. Такі мастила виготовлені на основі силікону і до них менше налипає бруд та пил. Після завершення змазування ланцюга потрібно видалити залишки мастила на зовнішній частині.
Розібрались з ланцюгом, переходимо до шатунів. Потрібно перевірити шатуни на наявність люфту. Для цього треба похитати їх відносно каретки в площині, перпендикулярній обертанню. Якщо є невеликий люфт, то його можна прибрати за допомогою спеціальних інструментів просто підтягнувши шатуни, а якщо в шатунах сильний люфт то потрібно везти велосипед в велосипедну майстерню, оскільки можливо потрібно буде замінити підшипники чи картриджі в каретці.
Наступним етапом треба оглянути передні та задні зірки. Їх ресурс роботи, як правило, більший, ніж у велосипедного ланцюга, але і вони теж потребують заміни. Сигналом до заміни зірок послужить наявність сточених чи вибитих зубів на зірках. Якщо такі є, то це погано вплине на роботу самої трансмісії, ланцюг буде постійно перескакувати та злітати із зірок.
Переходимо до огляду гальм. Якщо на вашому велосипеді встановлені ободні гальма (V-брейки), то потрібно перевірити зношеність гальмівних колодок (на колодках є спеціальні позначки зносу, якщо їх не видно, колодки потрібно замінити). Перевірте якість спрацьовування гальм: колодки повинні всією своєю поверхнею хватати обід, при натисканні гальмівної ручки до половини хода (це регулюється натяжінням троса).Також потрібно перевірити, щоб гальмівна ручка не «залипала» і легко поверталась в початкове положення після натискання.
Якщо на Вашому велосипеді встановлені дискові гальма, то знос колодок проходить не так інтенсивною, як на звичайних ободних гальмах, але все ж таки перевірити їх необхідно. Якщо товщина колодок менше одного міліметра, їх пора міняти. Чіткість роботи дискових гальм також регулюється натяжінням тросиків. Налагодження гідравлічних гальм і усунення проблем, які з ними виникли, краще проводити в спеціалізованій велосипедній майстерні.
Наступним етапом після огляду гальм іде огляд колес. Ретельно огляньте обода Вашого велосипеда на предмет наявності вісомок. При наявності ободних гальм вісімку видно і чути одразу, оскільки при обертанні колеса обод буде терти об колеса. З дисковими гальмами так перевірити колесо не вийде. Якщо у вас є спицний ключ і навички виправляння колеса, то можна це зробити самому, якщо ні - треба нести колесо в велосипедний сервіс. Перед виїздом необхідно оглянути покришки, оскільки перепади температур сушать резину, та перевірити мінімальний і максимальний тиск, який, як правило, вказаний на самих покришках.
Перевірки також потребують і перемикачі передач, особливо якщо велосипед зимував на балконі. Спробуйте поперемикати швидкості на холостому ходу, тримаючи заднє колесо в повітрі. При незадовільній роботі може виявитись достатньо підтягти тросики. Якщо причина не в них, то потрібне регулювання самих перемикачів.
Заміну змазок у втулках та каретках (якщо вони розібрані) а також заміну мастила у вилці краще довірити професіоналам нашого велосипедного сервісу, оскільки в них є спеціальне обладнання для таких робіт.
Обслуговування в велосипедному сервісі – правильне рішення, але дещо потрібно розуміти і вміти робити самому на випадок непередбачуваної та нескладної поломки на трасі під час мандрівок. Просте ТО велосипеда своїми руками допоможе краще зрозуміти принципи роботи його вузлів та механізмів.