Роз'яснення роботи передач на гірських велосипедах | Як працюють передачі MTB і як їх використувати.
- 19.10.2023
Завдяки гірському велосипедному обладнанню, яке відповідає за передачу вашого педального натиску на трасу, колеса велосипеда приходять в рух.
Розуміння технології, передаточних чисел і теорії допоможе вам педалювати плавніше, швидше і далі.
Проте для початківців у цьому виді спорту передачі на вашому гірському велосипеді можуть відрізнятися від інших типів велосипедних передач, які ви раніше використовували. У цьому керівництві ми дізнаємось, що таке передачі для гірських велосипедів, як найкраще їх використовувати і як вибрати найкращу передачу на трасі.
Що таке передачі на гірському велосипеді?
Коли ви натискаєте на педалі вашого гірського велосипеду, створена вами потужність передається до заднього колеса через трансмісію, тим самим просуваючи велосипед вперед. Легкість обертання педалей визначається співвідношенням передаточним числом між передніми зірочками і задніми. Це співвідношення також визначає ваш каденс (як швидко ви обертаєте педалі) та відстань, яку ви подолаєте за один оберт педалі.
Передачі на гірському велосипеді дозволяють вам вибирати співвідношення передач, що відповідають крутості траси тим зусиллям, яке ви хочете прикласти та відстані, яку ви хочете подолати за один оберт педалі.
Вибираючи передачу, яка відповідає крутості маршруту, ви можете залишитися в найбільш ефективному каденсі для вас і зменшити зайві витрати енергії.
Як працюють передачі на гірському велосипеді?
Зараз найбільш поширеною системою передач на сучасних гірських велосипедах є зовнішня 1x трансмісія.
Ця трансмісія складається з однієї передньої зірочки (тому, назва '1x') та задніх зірочок широкого діапазону. Зміна передач відбувається завдяки задньому перемикачу, який приводиться в дію за допомогою важеля, розташованого на кермі. Коли натискається ручка перемикача, він переміщає ланцюг вгору або вниз по касеті, переключаючи на більшу або меншу передачу. У більшості випадків перемикач приводиться в рух за допомогою тросу, який з'єднує його з важелем на кермі.
Проте в разі електронних груп компонентів для гірських велосипедів, таких як SRAM Eagle Transmission, перемикач активується бездротовим сигналом та переміщується за допомогою вбудованого сервопривода.
Також можна побачити більш застарілі трансмісії 2х і 3х. Замість однієї ланцюга і касети із широким діапазоном, ці трансмісії використовують передній перемикач для перемикання між ланцюгами і мають задню касету меншого діапазону.
Недоліками 2x або 3x трансмісій для гірського велосипеда є збільшена складність, зменшена стійкість ланцюга і діапазон передач, а також додаткова вага.
Як користуватися передачами на гірському велосипеді?
Тепер, коли ми маємо загальне уявлення про те, як працюють передачі на гірському велосипеді, давайте розглянемо, як їх використовувати на стежках.
Як перемикати передачі на гірському велосипеді:
Як ми вже вивчили, перемикання передач на гірському велосипеді відбувається за допомогою важеля на кермі. Цей перемикач має два триггера (іноді їх також називають "лопатками"), які дозволяють вам перемикати на більшу або меншу передачу, використовуючи великий палець або вказівний палець.
Важливо відвести деякий час, щоб ознайомитися з розташуванням та дією перемикача, щоб у момент використання передач під час катання ви могли впевнено перемикати швидкості без необхідності дивитися на перемикач.
Також важливо уникати надмірного навантаження на передачі під час перемикання. Це продовжить їхній термін служби і зменшить необхідну частоту обслуговування та ризик виникнення механічних поломок, таких як переривання ланцюга.
Зазвичай, не рекомендується перемикати на меншу (легшу) передачу, коли ви надто сильно натискаєте на педалі. Мінімум, це виглядає і відчувається дуже незручно, і якщо це робити занадто екстремально, то це може пошкодити ланцюг.
Щоб уникнути цього, спробуйте перемикнути на потрібну передачу перед тим, як розпочати крутий підйом, а на середині. Перемикання на вищу (важчу) передачу під навантаженням менше проблематичне, але трошки обережності в виборі моменту перемикання не зашкодить.
Яку передачу слід вибирати і коли це робити?
Правильний вибір передачі полягає в досягненні максимальної ефективності. В ідеалі, вам слід знаходитися в такій передачі, яка дозволяє швидко обертати педалі на комфортному каденсі, витрачаючи лише необхідну потужність для досягнення потрібної швидкості для подолання стежки перед вами. Це надзвичайно важливо, коли ви їздите по пагорбах. Якщо передача занадто важка, ви будете змушені робити зусилля, щоб обертати педалі, і якщо передача занадто легка, ви швидко обертатимете педалі, не досягаючи при цьому значущого прогресу.
Тут немає універсальної передачі, і ваш вибір буде залежати від вашої фізичної підготовки, бажаного каденсу та крутості стежки, на якій ви їдете.
Передаточні числа гірського велосипеда.
Кількість зубів на вашій касеті мало що значить, якщо вона не має широкого діапазону передач.
Діапазон касети визначається діленням кількості зубів на найбільшій зірочці на кількість зубів на найменшій.
Візьмемо, наприклад, 12-швидкісну касету SRAM GX Eagle T-Type. У неї діапазон передач складає 10 зубів - 52 зуби, тому ми можемо визначити її відношення передач, використовуючи формулу нижче:
52/10 = 5,2 = 520% діапазону
Тож, де саме вибір переднього ланцюга має важливе значення? Як ми вже розглянули, ваш вибір касети визначає діапазон передач у вашій трансмісії 1x. Вибираючи передній ланцюг, ви можете вносити корекції вгору або вниз в залежності від своїх уподобань.
Маленька передня зірка, наприклад, 28 або 30 зубців, забезпечить вам найнижчу (найлегшу) передачу для підйому. Велика передня зірка, наприклад, 34 або 36 зубців, дозволить вам швидше обертати педалі на найвищій (найжорсткішій) передачі. Більшість гірських велосипедів поставляються з передньою зіркою на 32T, оскільки це має гарний середній показник.
Якщо ви хочете дізнатися, яке відношення передач у вас встановлено, вам просто треба розділити кількість зубів на передній зірці на кількість зубів на вибраній задній зірочці.
Наприклад, якщо у вас є касета з зубцями 10–52 і передня зірка 32 зубці, і ви хочете визначити передаточне число на найнижчій і найвищій передачах, рівняння будуть наступними:
- Найнижче відношення передач: 32/52 = 0,615
- Найвище відношення передач: 32/10 = 3,2
Тепер давайте швидко розглянемо відношення передач у старій трансмісії 2×10, такій як Shimano SLX 2013. Тоді трансмісія постачалася з набором передніх зірок 38/24T і касетою 11-36T.
Використовуючи ті самі формули, що і вище, ми можемо визначити діапазон передач у касеті та найнижший і найвищий коефіцієнт передач трансмісії.
- Діапазон передач у касеті 11-36T: 36/11 = 3,27 = 327% діапазон.
- Найнижчий коефіцієнт передач: 24/36 = 0,666.
- Найвищий коефіцієнт передач: 38/11 = 3,45
Чому мої передачі погано працюють?
Як і з усіма компонентами гірського велосипеда, регулярний догляд є важливим для забезпечення безперервної роботи передач.
Рекомендується очищення і змащування вашої трансмісії після кожної поїздки, але навіть з найбільшою обережністю все ж є кілька речей, які можуть завадити вашим передачам працювати на високому рівні.
Нові перемикачі чутливі до розтягування тросу, коли трос розтягується під час своїх перших декількох перемикань під навантаженням. Розтягнутий трос призведе до нерівномірного і нечіткого перемикання, і його зазвичай можна виправити, використовуючи регулятори на перемикачі або важелю, щоб натягнути трос.
Час від часу, через зношування під час їзди, можуть виникати інші проблеми, такі як відхилення перемикачів або потреба в перерегулюванні обмежуючих гвинтів. У цьому випадку, якщо ви витратите час на повне індексування своїх механізмів, це, швидше за все, вирішить проблему або покаже, що необхідно зробити для її вирішення.
Дуже зношений ланцюг також викликає погіршення перемикання і може призвести до переривання ланцюга. Подальше використання зношеного ланцюга також прискорює знос інших частин трансмісії, тому важливо регулярно перевіряти, чи потрібно замінити ланцюг.
Які переваги електронних трансмісій для гірських велосипедів?
Бездротові електронні трансмісії є останнім досягненням в області передач для гірських велосипедів.
Основною перевагою електронного перемикання порівняно з механічними передачами є підвищена стійкість. Троси передач можуть розтягуватися з часом, що означає, що їх потрібно періодично переналаштовувати, щоб забезпечити чітке перемикання.
Електронне перемикання, з іншого боку, завжди точне та прецизійне. Після правильної установки воно майже не потребує жодних налаштувань. Перемикання відбувається майже миттєво на бездротовій трансмісії, що дозволяє велосипедистам перемикати швидше і точніше на технічних ділянках маршруту.
Бездротові трансмісії мають високу ціну, хоча ми спостерігаємо, що ця технологія повільно проникає в більш доступні варіанти. Вам також потрібно пам'ятати про зарядку батарей перед поїздкою, інакше є ризик застрягнути в одній передачі, якщо батарея розрядиться.
А що на рахунок коробок передач для гірських велосипедів?
Бруд, калюжі можуть завдати шкоди традиційним трансмісіям для гірських велосипедів. Коробки передач, навпаки, повністю закриті і захищені від впливу навколишнього середовища. Тому чому вони ще не завоювали головну частку ринку гірських велосипедів?
Для використання на гірських велосипедах коробки передач повинні бути закріплені в області каретки рами. Задні внутрішні передачі (які можна бачити на деяких міських велосипедах) виключаються через невигідний розподіл ваги. Ця потреба в спеціальній рамі для коробки передач створює перешкоду.
Коробки передач також важчі за зовнішні трансмісії і можуть помітно збільшити опір. Ергономіка перемикачів все ще не нарівні з сучасними тригерами, і перемикати їх можна тільки під час руху вільним ходом.
Проте важко відкинути їхню надійність, особливо в нелегких умовах. Видалення ваги перемикача та касети з заднього колеса також драматично підвищує роботу підвіски.
Хоча вони пропонують обіцяні переваги, все ще потрібно важливі розробки, перш ніж ми побачимо, як коробки передач конкуруватимуть з зовнішніми трансмісіями і стануть новим стандартом для гірських велосипедів.