Трансмісія гірського велосипеда: що й до чого?

  • 29.04.2016

До середини ХХ ст. велосипедисти, в кого не було планетарки на три швидкості, катали на одній фіксованій передачі по будь-якій місцевості.

Зараз декотрі відчайдухи все ще їздять на фіксованій передачі, та більшість з велолюбителів все ж у повній мірі користуються новітніми технологіями, які полегшують катання на велосипеді. Так, за останні 30 років

усі види велосипедів зазнали прогресивного розвитку і одним з найвагоміших покращень стало застосування трансмісії. За її допомогою стало можливим коригування зусиль, необхідних для їзди рельєфній місцевості.

Ми розібрали складний механізм передач: ланцюг, зірочки, перемикачі, - щоб продемонструвати Вам принцип його роботи. Також ця інформація буде корисною для тих, хто має бажання в подальшому покращувати оснащення свого залізного коня самостійно.

Для чого нам передачі?

Передачі мають суттєве значення при подоланні підйомів, складних спусків, адже вони допомагають збалансувати енергію витрачену на педалювання.

Під час фізичних навантажень вище своєї голови ви не стрибнете, в цьому й сенсу немає. Натренувати витривалість та силу можна тільки з часом, а передачі як додаток, що збільшує Ваші показники. Потужність педалювання визначається силою, яку ви прикладаєте для обертання педалей, а також швидкістю з якою Ви їх обертаєте.

Ефективне використання енергії є передумовою успіху більшості спортсменів, особливо гонщиків кросс-кантрі. А от прискорення на високій передачі або швидке обертання педалей на низькій призводить до значної втоми м'язів. Тому, важливим є вміння вибрати правильну передачу, яка відповідатиме Вашим можливостям, особливостям місцевості і нахилам траси.

Складові трансмісії

Для розуміння принципу роботи передач, їх комбінування і співвідношення, розберемося з механізмом трансмісії:

Касета — знаходиться на задньому колесі і кріпиться до втулки. Складається вона з ряду різних за розміром шестерень — зірок, які забезпечують широкий спектр передач в залежності від кількості зубців зірки.

Ланцюговий привід (касета) — знаходиться в передній частині трансмісії і складається з ланцюга, передньої шестерні (зірки) і шатунів. Велосипед може бути обладнаний зірками від 1 до 3, в залежності від стилю та призначення їзди.

Задній перемикач швидкостей (передач) — знаходиться на задній частині трансмісії і відповідає за переведення ланцюга з однієї зірки на іншу. Більше того, перемикач підтримує натяг ланцюга під час його переміщення при перемиканні передач.

Передній перемикач — переводить ланцюг з однієї зірки на іншу, як і задній перемикач, але не регулює натяг ланцюга. Він є тільки у велосипедів з 2 і 3 передніми зірками.

Шифтери — важелі які знаходяться на кермі, як коробка передач в автомобілі. За допомогою тросів вони з'єднуються з заднім і переднім перемикачами передач.

Комбінації і співвідношення

Правильне налаштування передач на велосипеді допоможе Вам крутити педалі ефективно. Необхідно враховувати деякі фактори перш ніж перемикатися на іншу зірку або замінювати наявну трансмісію.

Співвідношення передач може бути розрахованим за допомогою співвідношення кількості зубців на передній і задній зірках. 32 зубці на передній зірці з 16 зубцями на задній зірці дає співвідношення 32/16, тобто 2/1. Це співвідношення дає число обертів колеса за період одного оберту педалей. Таким чином, у випадку співвідношення передач 2/1, один повний оберт педалей призведе до двох повних обертів коліс.

На вибір передачі впливатиме і розмір коліс велосипеда. Одна й та сама передача на 26” колесах буде значно легшою, ніж на 29”.

Даунхіл (DH)

Стиль їзди відіграє важливу роль в налаштуванні діапазону передач. Якщо Ви даунхілер з добре оснащеним велосипедом, малоймовірно що Ви будете долати крутий підйом. З огляду на це, багато велосипедів для даунхілу мають лише одну передню зірку (передачу), з розміром 32-36(Т), і задню касету з обмеженою кількістю передач — 7-10. Касета даного типу матиме зірки розміром 12-25(Т) або 11-36(Т).

Все більше виробників DHвелосипедів вводять новий стандарт розміру коліс з діаметром 27,5” (650b), що варто враховувати при виборі правильного співвідношення передач.

Кросс-кантрі (CC)

Якщо Ви їздите кросс-кантрі на довгі відстані, вам необхідний ширший діапазон передач, 2 чи 3 передні зірки забезпечать збереження сил на підйомі і швидкий спуск. Система з трьома передніми зірками буде такою: 42–32–22 з касетою з 8-9 задніми передачами, типовий діапазон яких — 12-32(Т) або 11-34(Т).

All Mountain (AM)

З моменту появи касети з 11 передачами, багато нових гірських велосипедів, що є на ринку, мають трансмісію 1×11. Як правило, вона складається з однієї передньої зірки з розміром 30-34(Т) і з касети з 10-11 задніми передачами — 10-42(Т).

Перевагою трансмісії з однією передньою передачею зменшення ваги велосипеда за рахунок відсутності переднього перемикача і додаткових зірок. Також це загалом спрощує всю систему.

Визначення необхідного вам співвідношення передач і налаштування комбінацій вимагає деяких експериментів і помилок, а також врахування таких факторів як стиль їзди, дисципліни і розмір коліс.


Maxxis
Knog
Onride
Marin
Royalbaby
Comanche
Trek
Fuji
Trinx
Cube
Fenix
Сontinental