Трюкові самокати від А до Я: особливості вибору, експлуатації і будови

  • 18.03.2021

Трюкові самокати відносно недавно вийшли на український ринок та стрімко завоювали популярність серед людей всіх вікових категорій. Що таке трюкові самокати, як вибрати самокат для новачка, про особливості будови і уходу — йдеться в цій статті.

Що таке трюковий самокат

Трюковий самокат або «stuntscooter» відрізняється від звичних всім класичних складних моделей для їзди містом відсутністю складного механізму, посиленими елементами конструкції і більш міцним і одночасно легкими матеріалами комплектуючих. Трюковий самокат розрахований на активну їзду з виконанням різних трюків і стрибків: кручення, ковзання, вильотами і т.п.

 З яких деталей складається трюковий самокат: будова

Руль самоката отримує великі навантаження при активній їзді, саме тому він виготовлений з міцних матеріалів: наприклад, з алюмінієвих сплавів 6061, 7075, хроммолібденової сталі і навіть титану. Рули бувають двокомпонентні і багатокомпонентні.

  • Двокомпонентні рули, які ще називають T-подібними — безпечніше, тому, що конструкція не має ніяких отворів і зазорів, куди випадково можуть потрапити пальці під час обертання. Однак такі рулі повинні бути виготовлені з міцних і при цьому легких матеріалів, що робить їх дорожчими, відносно багатокомпонентних аналогів.
  • Багатокомпонентні рулі має зміцнення (опори), які беруть на себе частину навантаження. Саме тому, навіть при використанні більш бюджетних матеріалів, такі рулі не уступають в міцності двокомпонентним варіантам.

Гріпси — м’які ручки, закріплені на рулі. Вибираються виключно в залежності від індивідуальних вимог.
Рульова колонка — механізм, встановлений в середину рульової стійки. Бувають інтегровані (нез’ємні) і неінтегровані. Інтегрований механізм, працює на промпідшипниках, легше і міцніше

Хомут і компресія — механізм, який    з’єднує руль з вилкою. Деталь повинна міцно притискати конструкцію, щоб не було «люфту» — руль не бовтався. Компресія буває наступних видів:
Різьба — сама проста і бюджетна конструкція. Руль затискається за допомогою хомута. Вилка трюкового самоката з’єднується з рульовою колонкою за рахунок гайки, закрученою на різьбу.
СКС (SCS — Standart Compression System) — улюблена компресія серед райдерів: вважається найбільш надійною, за рахунок чого і завоювала велику популярність. Хомут тримає і руль, і вилку. Болт проникає з рульової колонки в вилку, в якій встановлений якір.


ХІК (HIC — Hidden Compression System) — підходить для нестандартних рулів. Тут в механізм додається проставка. Компресія також фіксується за рахунок гвинта з якорем: зверху-вниз. Хомут фіксує всі елементи системи.
ІКС (ICS — Inverted Compression System) — ц компресія практично універсальна. Довгий гвинт проходить через і вилку, і руль: знизу-вгору. Сам якір конструкції встановлений в рульовій колонці.
Хомут скріпляє руль і вилку, а також фіксує компресію.
Вилка — деталь, на яку встановлене переднє колесо. Так само як і інші комплектуючі, повинна витримувати великі навантаження. Краще обирати сталеві фрезеровані варіанти.
Дека трюкового самоката має ряд важливих для їзди параметрів, які напряму впливають на стиль їзди. Деки для трюкового самоката бувають литі і фрезеровані. Останні — міцніше і легше, відповідно, дорожче. Довжина деки обирається в залежності від індивідуальних вимог. Чим коротша, тим простіше робити оберти. Чим дека трюкового самоката довше, тим стабільніше самокат при приземленнях.
Важливо! Новачку не варто намагатись брати максимально легкий самокат, який, як  правило, належить до дороговартісних категорій — бо такі самокати не пробачають помилки, і їх простіше зламати при помилкових приземленнях.
Колеса для трюкових самокатів виготовляють з високоякісного поліуретану. Такий матеріал зносостійкий і добре амортизує. Діаметр, як правило від 100 до 125 мм. Невеликі колеса наділяють самокат маневреність, дозволяючи швидко коректувати вектор руху на обмеженому просторі: наприклад, в скейт-парку.
Ступиця колеса трюкового самоката буває з композиту або з металу. На початкових моделях для новачків, які не розраховані на більші навантаження, частіше зустрічаються варіанти з композиту. Як ви вже здогадались, металевий варіант — міцніше.


Підшипники трюкового самоката повинні швидко розганяються і добре тримають накат. Саме тому в трюкових моделях, як правило, встановлені підшипники стандарту якості не нижче ABEC9. 
Гальма на самокаті для трюків служать не тільки для зупинки, але і використовуються для виготовлення фігурних елементів: виготовлені з метала.
Шкурка— невелика, але дуже важлива складова. Нековзаюче покриття деки, забезпечує зчеплення з самоката ногами. Без неї було б дуже складно утримуватись на самокаті.

Які бувають стилі їзди на трюковому самокате

Умовно прийнято розділяти їзду на трюковому самокаті на два стиля: в залежності від локації — стріт і парк.
Стріт — їзда по вуличним локаціям, в якому задіяні сходи, бордюри, перила і ін. Самокат для стріта повинен бути максимально міцним, так як отримує великі навантаження, в порівнянні з парковим катанням.
Парк — їзда в скейт-парку: в рампах, фан-боксах і інших елементах парка. Паркові самокати, як правило, мають колеса збільшеного діаметру і максимально полегшені в вазі. Все ж, вибір моделі більш залежить від індивідуальних вимог, чим стовідсотково прив’язан до споту.

Як вибрати трюковий самокат для новачка: 3 поради

  • Не варто одразу брати самокат з високої цінової категорії. Як правило, новачку буде достатньо бюджетного самоката: який не тільки вибачає більшість помилок, але і дає можливість проекспериментувати зі стилем, так як його характеристики, як правило, посередні.
  • Якщо Ви або ваша дитина планує швидко прогресувати, то одразу придивляйтесь моделі з металевою ступицею і міцним алюмінієвим фрезованим корпусом: щоб самокат добре витримував навантаження при приземленнях.
  • Практично всі деталі взаємозаміняємі: тому якщо в процесі навчання щось зламається (що нормально), ви легко знайдете заміну. Купувати самокат для трюків в зборе (компліт) — завжди вигідніше.

Maxxis
Knog
Onride
Marin
Royalbaby
Comanche
Trek
Fuji
Trinx
Cube
Fenix
Сontinental